Google

niedziela, 22 lipca 2007

I-wszy Maja (czy kto jeszcze pamieta?)







Są to zdjęcia z pochodu pierwszomajowego , który odbył się równo 30 lat temu. Był to rok 1977.





Pierwsze zdjęcie przedstawia spęd, jaki odbywał się na miejskim stadionie, gdzie należało wysłuchać z radia przemówień władz centralnych. Następnie po przemówieniu miejscowego kacyka PZPR, wszyscy karnie, przy dźwiekach odpowiednich temu okresowi pieśni, wyruszali w pochód. Dwa następne zdjęcia prezentują właśnie grupy młodzieży szkolnej idącej z radością w kierunku honorowej trybuny, ulokowanej gdzieś w okolicach parku miejskiego przy ulicy Międzyrzeckiej. Na niej gromadzili się przedstawiciele Komitetu Miejskiego PZPR, notable miejscy, radni, działacze organizacji młodzieżowych i paetii koalicyjnych. Tak! Wówczas też były partie koalicyjne! I to aż dwie. Stronnictwo Demokratyczne (SD) i Polskie Stronnictwo Ludowe (PSL).


Wzięło mnie tak trochę dzisiaj na wspomnienia. Szukałem w domowym archiwum zdjęć naszego zalewu (no i nie znalazłem!), ale wpadły mi w ręce właśnie te. Kilka tygodni temu uzyskałem je od znajomego. Pomyslałem sobie, że nie jednemu z Was drgnie żyłka w szyi, gdy ujrzy na zdjęciach swoich rodziców, dziadków, a może nawet własne młodsze podobizny. Działo sie to jak wcześniej wspomniałem 30 lat temu. Niektórzy z tych na trybunach jeszcze może są przy władzy. A więc się trochę narażam, ale co tam. Może przeżyję.

Każdy kij ma dwa końce, jak wszystkim wiadome. Nie zamieściłem więc tych zdjęć bezinteresownie. Ciekawi mnie jakie poglądy obecnie prezentują ci wszyscy młodzi, którzy tak karnie i bezmyślnie a częściowo jako ubezwłasnowolniona masa w rękach komunistów, maszerowała naszymi ulicami, rok w rok, zawsze pierwszego maja.

1 komentarz:

Anonimowy pisze...

Gdy ktoś spojrzy dokładniej na jedno ze zdjęć, zauważy w tle po prawej stronie, Urząd Miasta w trakcie budowy. Na wprost głównego wejścia, stoi jeszcze czyjś drewniany dom. Może ktoś z forumowiczów, będący jednocześnie obecnie pracownikiem tegoż urzędu, ma dostęp do danych z jego budowy. Przydałoby się zweryfikować datę podaną przez zemnie. To tak dla prawdy historycznej.