Google

piątek, 10 sierpnia 2007

Trochę wspomnień

Witam ponownie. Chciałbym przedstawić państwu kilka zdjęć z okresu II-giej wojny światowej oraz bezpośrednio po wyzwoleniu. Na zdjęciach widzimy nasz miejscowy zabytek, jakim jest Pałac Potockich. Pierwsze zdjęcie przedstawia widok na "Żelazną Bramę" z Grobli Paradnej. Nad zamkiem powiewa niemiecka flaga ze swastyką Po prawej stronie w połaci dachu mozna zauważyć okrągłe okienko, które w póżniejszym czasie podczas remontu zlikwidowano.




Drugie zdjęcie przedstawia już wewnętrzny dziedziniec pałacu. Nad pałacem wyraźnie widać flagę ze swastyką.
Jak widać, dziedziniec nie przedstawiał swoim wyglądem większej atrakcji. Typowe podwórko rozjeżdżone przez samochody wojskowe. W tle widać samochód osobowy, widocznie pojazd jakiegoś tajniaka, lub policji.








Prawdopodobnie rok 1945 . Widzimy zgliszcza głównego północnego skrzydła pałacu, widok od strony parku. Wypalone wnętrze, spalony dach. Nie wiem, czy w takim stanie zostawili go uciekający Niemcy, czy też spłonął w trakcie wyzwalania miasta. Mam nadzieję, że ktoś podpowie.






No i właśnie szczegół o którym wspominałem na początku. Widzimy odbudowany dach pałacu, ale już bez okienek (świetlików). Trudno mi określić rok wykonania tego zdjęcia. Dowiedziałem się jedynie, że przedstawia ono grupę Żydów udającą się na wygnanie z Polski, chociaż nie jestem tego do końca pewny. W tle po prawej stronie, stoją jeszcze tymczasowe baraki ekipy budowlanej.




Brak komentarzy: